Bortförandet (abduktionen) av Elias.

Innan vi går in på Enoch tänkte jag sticka emellan med ett par andra gammeltestamentliga profeter. Bland dem har vi en av de tidigaste profteterna, Elias som, liksom Enoch, verkar ha varit med om en regelrätt "abduction" då han tydligt och klart blev hämtad av ett flygande objekt från ovan.

Så här står det om Elias i Bibeln:
Elias var profet i Israel på 800-talet före Kristus. Han nämns i både Gamla Testamentet, som en av de tidigaste profeterna, och i Nya Testamentet, samt i Koranen under namnet Ilyas. Elias var verksam i Israel ca år 920 före vår tideräkning, som Jehovas vittnena benämner det.
Utifrån en profetia i Gamla Testamentet väntar många judar på att Elias ska återvända som en företrädare inför ankomsten av Messias.
Elias utmanade Baals (Anunnakin Marduks) prästerskap och bevisade för israeliterna att hans gud (Anunnakin Enlil, Marduks ärkefiende och farbror) var den sanne guden genom att mirakulöst framkalla eld på berget Karmel. Han vänder sig emot avgudadyrkan och ådrar sig drottning Isebels vrede. När hon försöker döda honom, och han mediterar i öknen mottar han ett budskap av "Gud". I kungaböckerna står det bland annat att Elias väcktes från döden och även tog med sig eld från himlen. Men Elias dör inte; han förs upp till himlen i en brinnande vagn, i en "virvelvind" (i sumeriska texter kallas Anunnakis helikoptrar för virvelvind, vilket ni som har läst VisdomskodenII/Vår dolda historia känner till) varpå en av hans närmaste följare Elisha bokstavligen tar upp hans fallna mantel (se bilden) och fortsätter i Elias spår. Uttrycket "axla någons mantel" härstammar från denna berättelse.

OBS! Här följer något intressant som många tolkar som om att Bibeln tillhandahåller bevis för reinkarnation. Men ni som känner till historien om Anunnaki och vet hur länge de levde kanske kan sträcka er fantasi ytterligare en bit och inse att det faktiskt inte är helt omöjligt att det verkligen är Elias som kommer tillbaka i en och samma kropp (om han exempelvis var ättling till Anunnaki och levde i några tusen år), Elias dyker nämligen upp igen i Nya Testamentet i samband med att Jesus är tillsammans med lärljungarna Petrus, Jakob och Johannes på förklaringsberget.
I Nya Testamentet påstår Jesus att Johannes Döparen är Elias som kommit tillbaka! 
Inom kristendomen förväntar man sig nämligen att Elias ska komma tillbaka innan Kristus återvänder till Jorden. Johannes Döparen var ansedd som "förelöparen" till Jesus. Johannes var även den som döpte Jesus, eller snarare initierade honom i de hermetiska kunskaperna. Men det är en helt annan historia. Nu går vi vidare med vad Bibeln har att säga om Elias.

 

Elias, eller Elia, betyder "min Gud är Yaweh" (I detta fallet förmodligen Anunnakin Enlil, Israels härskare). Elias slogs bland annat mot Baals (Marduks) präster på Karmelberget där Elias dödade 450 av Marduks profeter (duktigt va!?).
I Bibeln kallas hämtningen av Elias för "Elias "hänryckning", men som så ofta är detta felöversatt i en mellantid då tanken på flygande farkoster förmodligen inte ens fanns. Att det skulle handla om en hänryckning är långsökt eftersom det tydligt framgår att Elias redan i förväg visste om att han skulle bli hämtad. Man planerar normalt inte inför en känslomässig hänryckning.
Det hela startar med att Elias kallar på sina följare och berättar för dem att Yahweh har beordrat honom att ta sig till Beth-el/Betel = Els hus (Guds hus). En av följarna vägrar komma med, och då säger de andra till honom att: "du vet väl att detta är dagen när Yahweh ska hämta vår Mästare från ovan?" Elisha svarar att han vet det. Samtliga följare vet alltså om att Elias ska bli hämtad, ingen tvekan om det. Så vad händer? Som vanligt så kommer det en virvelvind/eldvagn dragen av brinnande hästar som dundrar och blixtrar och har sig i skyn. Men den här gången så följer Elias med upp i vagnen och försvinner bland molnen!
Följarna blir konfunderade och letar efter sin mästare i tre dagar och tre nätter. Om detta hade varit en renodlade vision hade de knappast sprungit omkring och letat efter Elias i området runtomkring.
Kan det verkligen vara så att Elias är profeten som aldrig dog och som dessutom kom tillbaka som förelöpare till Jesus, nästan tusen år senare? Själv blir jag såklart nyfiken på vad som hände med Elias under tiden. Blev han slav åt Enlil, eller vad ska man tro?
Eftersom Anunnaki levde så länge och deras plan ur mänsklig synvinkel sett var oerhört långsiktig kunde de naturligtvis få de bibliska skribenterna att anteckna sådant som var avsett att tolkas som en profetia som slagit in. Jag anser att vi bör ta detta i beräkning: en profetia i Bibeln är inte alltid en regelrätt profetia utan kan lika gärna vara en medvetet skapad plan av vissa, utstuderade Anunnaki, bland andra Enlil, men kanske även andra aktörer. Vi ska återkomma till detta framöver.
Dagens blogg avslutas med en bild av Johannes Döparen, som inte helt omöjligt även är den gammeltestamentlige profeten Elias, bara lite mer till åren kommen, sisådär en åttahundra år. 

Jag höll nästan på att glömma Albertus Pictor målning av Elias himmelsfärd i Härkeberga kyrka ... 

Kommentera gärna: