Kyrkosymbolik, del två ...

Välkommen till en lektion i kyrkosymbolik, del 2. Vi kan fortsätta med Mariaaltarskåpet från Hammarö kyrka i Karlstad eftersom den är informativ på flera sätt. Den är från början av 1500-talet, alltså från den tid då Sverige fortfarande var katolskt. Reformationen i vårt land inleddes på 1520-talet och fick sin stadsfästelse genom Uppsala mötes beslut 1593 då kyrkan i Sverige övergick till att bli en luthersk sådan. I och med reformationen togs också alla Mariabilder och skulpturer ner. Många slogs sönder och förstördes. Framför allt tog man av de katolska helgonen deras händer och näsor för att förhindra "smittspridning" av katolisismen. Så skrockfulla var man alltså inom kyrkan på den tiden, på gränsen till vad man inom psykologin kallar "magiskt tänkande", vilket i sig inte har någonting med äkta magi att göra. 

Till vänster om Maria har vi Moses, som jag antar att de flesta har hört talas om . Ofta kan man se honom målad med horn i pannan, något som kanske kan få fantasin att skena iväg. Den officiella förklaringen menar att det beror på en felöversättning från hebreiskan, vilket är högst troligt. I originaltexten används ordet "karan" som betyder sken. Ordet ska ha förväxlats med "keren" som betyder horn. I vilket fall som helst står det i Bibeln att Moses sken, det vill säga han lyste, när han kom ner från berget där han fått stentavlorna av "gud". Vadan denna strålglans? Kanske ska vi återigen ta oss en titt på de sumeriska stentavlorna där det ofta upprepas att Anunnaki sken och strålade. Enligt vissa texter gick de till och med under benämningen "the shinging ones".  I Enochs bok beskrivs det hur han träffade ärkeänglarna och blev insmord med en olja som gjorde att han sken precis som dem. Eftersom Enoch/Enki-Me var en av Enkis närmaste människor och dessutom fick följa med på himlafärder var det kanske inte så konstigt om han fick den stora äran att bli insmord med den eftertraktade oljan, vad den nu bestod av, som Anunnaki använde. Inte heller är det omöjligt att Moses träffade någon av Anunnaki på berget och inte alls Gud Fader i egen hög entitet. 

Till höger om Maria ser vi Aaron, Moses bror och tillika präst. Här ser vi honom i den judiska prästens särskilda ämbesdräkt. Han håller en bok och ett rökelsekar. Längst ner på dräkten, efoden, hänger bjällror och om halsen har han en bröstsköld med nio stenar (fast det egentligen borde vara tolv eftersom de sägs representera Israels tolv stammar). Diademet var ett tecken på prästens ställning som medlare mellan Gud/Anunnaki och folket. Det sägs att Jesus var ättling till Aaron på Marias sida, vilket även innebär att han var släkte med Moses. Aaron var Zadukpräst, han var alltså präst i rakt nedstigande led från självaste Melchizedek, en tidig överstepräst i Jerusalem. Det allra bästa är att Jesus själv var en av Zadukerna.

Vi avslutar lektion två med en bild av målningarna i sakristian, som ligger bakom högaltaret. Det är mäster Amund som har målat, min absoluta favoritmålare bland de svenska kyrkomålarna. Här har han fått med Joseph av Arimataia när han plockar ner Jesus från korset. Joseph av Arimataia var metallurgisten som enligt vissa sägner reste med Jesus till Glastonbury.
Ex animo ... 

Kommentera gärna: